Superpotraviny – „doba semínková”

0
73
Superpotraviny - semínka

Mnozí z nás tzv. „superfoods” považují za potraviny budoucnosti, ale co si pod tímto pojmem představit? Tamara z Kuchyňských studií v Ostravě nám pomůže se v superpotravinách více orientovat.

Tyto potraviny v sobě mají vysoké množství látek, které jsou prospěšné zdraví. Nejčastěji jsou bohaté na vitamíny, minerální látky a látky, které našemu tělu prospívají. Patří sem např. skupiny jako ořechy, luštěniny, exotické ovoce, řasy, koření, semínka, jedlé houby, ale také RAW strava (RAW = syrová) a spousta dalšího.

Jak moc jsou prospěšné?

Skvělé na těchto potravinách je to, že pomáhají při depresích, nadýmání, stresu, úzkosti atd. Důležitou složkou superpotravin je i vláknina, která je dobrá na trávení. Díky bohatému obsahu vitamínů se tyto potraviny používají též na imunitu.

V tomto článku se zaměříme především na jednu skupinu, a to na semínka a tzv. „dobu semínkovou”.

Semínka neboli tzv. „brainfood”

Jak si spousta z vás jistě všimla, v dnešní době jsou nedílnou součástí naší potravy i semínka. Patří do tzv. skupiny „brainfood” neboli do skupiny potravin pro výživu a regeneraci mozku.

Se semínky se nejčastěji setkáváme buď zapečenými v chlebu (slunečnicová, dýňová semínka aj.), nebo jsou přidaná do různých salátů, či si jimi vylepšujeme ranní müsli.

Abychom z nich dostali co nejvíce užitečných látek a vitamínů, semínka by se neměla tepelně upravovat a zpracovávat.

Nejčastěji používaná semínka jsou:

  1. Chia semínka – používají se nejčastěji v potravě na podporu hydratace těla.
  2. Konopná semínka – mají spoustu výživových látek.
  3. Sezamová semínka – jsou jedny z nejzdravějších semínek, jsou zdrojem minerálů, vápníku, draslíku, fosforu, aj.
  4. Dýňová semínka – je to zdroj rostlinné omegy 3, vitamínů a mají jemně oříškovou chuť.
  5. Slunečnicová semínka – snižují hladinu cholesterolu, pomáhají při stresu, depresi a nespavosti.

Všechna semínka nám pomáhají v boji proti klíšťatům. Díky pravidelnému používání vitamínu B člověk snižuje pocení. Díky konzumaci tohoto vitamínu také začneme klíšťatům nepříjemně vonět (není vždy na 100 %).

seminka - Superpotraviny - „doba semínková”

Všeho s mírou

I když semínka vypadají jako naprostá bomba, kterou by si měli všichni zařadit do jídelníčku, a ne v malém množství, zdání klame. Nadměrná konzumace může spíše uškodit, než-li pomoct. Semínka musíme do jídelníčku přidat tak, abychom ho měli vyvážený a tělo zpracovávalo jen látky a vitamíny, které potřebuje a zvládne spotřebovat.

 

Vždycky jsem byla tou malou oplácanou holkou, kterou v hodinách tělocviku nikdo do svého týmu nechtěl. Na škole jsem začala experimentovat s řadou nesmyslných diet a až mnohem později jsem pochopila pravou podstavu hubnutí a zdravého stravování.

NAPIŠ K ČLANKU SVŮJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here