Prevence proti namoženému svalu a bolesti kloubů

0
31

„Sportem ke zdraví,“ říkají optimisté. „A trvalé invaliditě,“ dodávají pesimisté. Pravdu mají svým způsobem všichni. Pravidelná fyzická aktivita je pro naše tělo přínosem, současně je ale třeba počítat s tím, že sport klade zátěž na svaly, pojivové tkáně i klouby. Bolest tedy není ničím výjimečným.

„Au, co mě to vlastně bolí?“

Měli byste se ale naučit rozpoznávat (a řešit) jednotlivé stupně a druhy bolesti.

Namožený sval

Tímto termínem popisujeme bolest, která se dostaví 24-36 hodin po fyzické aktivitě. Podílí se na ní jednak samotná únava svalu, který během tréninku odvedl náročnou práci, a také zvýšená hladina kyseliny mléčné. Tato bolest během dvou až tří dnů odezní.

Natažený sval

K natažení svalu dochází při pohybu (jednorázovém či opakovaném), během nějž jsou vlákna protažena v podstatě na maximum (tzn. ještě nedochází k jejich natržení). Stav vyžaduje především několik dnů klidový režim, hojení lze urychlit ledováním, které zabrání otoku. Po cca pěti dnech, kdy dojde ke zmírnění bolesti, dává smysl postiženou partii naopak prohřívat, jemně protahovat, případně odborně zatejpovat.

Natržený sval

Tady už jsme u vážnějšího poranění, kdy dochází k částečné nebo úplné ruptuře svalu (tzn. od drobných trhlinek až k naprostému přetržení). Na místě je konzultace s lékařem, kde u lehčích poranění může být terapie obdobná jako u natažení svalu, zatímco vážné stavy se řeší mnohdy i chirurgickým zákrokem.

Bolesti kloubů

Velice komplexní problematika. Mohou být akutní i chronické a postupem věku se s nimi setká každý. Tím spíš, když se u starších lidí začíná projevovat artróza. Terapie vážnějších onemocnění, tzn. doporučení konkrétních léků na klouby patří do rukou lékaře. Řada preparátů je ale volně prodejná a tak lidé s mírnými až středně těžkými obtížemi často volí nejrůznější protizánětlivé a bolest tlumící léky, u nichž ale musí počítat s rizikem vedlejších účinků. V tomto směru jsou pak bezpečnější lokálně aplikované produkty, ať už jde o masti svým složením vycházející s lidového léčitelství (kostival), nejrůznější obklady (z hořčičných semínek či listů bílého zelí) nebo léčiva užívaná k lokálnímu tlumení bolesti i zánětu (více informací: http://www.olfen.cz/bolest-kloubu.php).

Myslete na prevenci

To nejlepší, co můžete pro svůj pohybový aparát udělat, je nepodceňovat prevenci. Držte se následujících rad:

  • Před fyzickou zátěží svaly a klouby dobře prohřejte lehkou aktivitou, která je připraví na náročnější výkon.
  • Dbejte na správné držení těla (při sportu i mimo něj) a korektní provedení cviků.
  • Mezi tréninky dostatečně odpočívejte.
  • Naslouchejte svému tělu – je dobré včas rozpoznat varovné příznaky a předejít tak vážnějším potížím.
Prevence proti namoženému svalu a bolesti kloubů
5 (100%) 2 hodnocení
Vždycky jsem byla tou malou oplácanou holkou, kterou v hodinách tělocviku nikdo do svého týmu nechtěl. Na škole jsem začala experimentovat s řadou nesmyslných diet a až mnohem později jsem pochopila pravou podstavu hubnutí a zdravého stravování.

NAPIŠ K ČLANKU SVŮJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here