Vitamín D aneb dárce spánku

0
23

Problémy se spánkem zažil někdy každý z nás. Dlouhodobé potíže tohoto typu se dotknou nejenom kvality života, ale zásadně ovlivní i zdravotní stav. Užívání léků na spaní samozřejmě není optimálním řešením. A navíc se jako zcela zásadní jeví odhalení příčiny. Důvody mohou být psychické i fyzické. Málokdo by ale za těmito potížemi hledal nedostatek vitaminu D.

„Vitamín D = vitamín zdravých a silných kosTí“

Nedostatek tohoto v tucích rozpustného vitaminu si totiž lidé obvykle spojují s nemocemi kostí, oslabenou imunitou nebo svalovou slabostí. Odborníci ale nedávno přišli s hypotézou, že by mohly být spánkové poruchy způsobeny mimo jiné chronicky sníženou hladinou vitaminu D. Konec konců i výzkumy obstruktivní spánkové apnoe poukazovaly na možný nedostatek vitaminu D coby jednu z příčin.

kvalita-spanku - Vitamín D aneb dárce spánku

Vitamin D vs. kvalita spánku

A tak byla nedávno provedena velice zajímavá studie, které se zúčastnilo 93 dobrovolníků ve věku od 20 do 50 let. Jednalo se o lidi trpící poruchami spánku, nekuřáky, kteří neužívali léky na spaní a také (což bylo pro studii zásadní) nesměli posledního čtvrt roku užívat suplementy s obsahem vitaminu D. Současně byli z účasti vyloučeni lidé trpící jakýmkoliv onemocněním, které by mohlo mít spojitost s poruchami spánku.

V rámci výzkumu pak jedna skupina dobrovolníků dostala v průběhu osmi týdnů čtyři dávky 50 000 IU vitaminu D3 (to odpovídá denní dávce 3571 IU), druhá skupina užívala placebo. Na začátku studie a na jejím konci bylo provedeno laboratorní vyšetření hladiny vitaminu D.

Ta se samozřejmě u první skupiny výrazně navýšila, zatímco u druhé zůstala stejná. Současně došlo k první skupiny k významnému zlepšení kvality spánku.

Co to vlastně znamená?

Vědci nejsou zatím schopni jasně popsat mechanismus účinku vitaminu D na náš spánek. Nicméně vědí, že podáváním suplementu s obsahem vitaminu D může u lidí s nižší hladinou této látky dojít k jejímu navýšení a tím také k ústupu potíží se spánkem.

Jak rozpoznáte nedostatek vitaminu D?

Naprosto jasnou odpověď dají testy z krve. O laboratorní vyšetření můžete požádat svého praktického lékaře, nebo si ho nechte provést na vlastní žádost.

Mezi příznaky nedostatku tohoto vitaminu patří mimo jiné:

  • osteoporóza
  • ochablost a bolest svalů
  • oslabení imunity
  • únava, deprese

Existuje jiné řešení než podávání výživových doplňků?

Základem by samozřejmě měla být vyvážená strava a také pobyt na slunci. Ne nadarmo se vitaminu D říká sluneční. Naše tělo je schopno ho samo vytvářet díky působení slunečního záření. V tomto směru by mělo stačit 20-30 minut 2-3x týdně. Používáním ochranných faktorů ale tento proces brzdíme. A než volit mezi dostatkem vitaminu D a nárůstem rizika rakoviny kůže, hledá řada lidí vhodnější řešení. A nabízí se jim konzumace potravin s vysokým podílem tohoto vitaminu:

vajicka - Vitamín D aneb dárce spánku

  • tučné mořské ryby (makrela, losos, tuňák, sardinky)
  • mléko a další potraviny obohacené o vitamin D
  • vajíčka

Ne vždy je ale člověk schopen nároky svého organismu plně pokrýt v běžné stravě. A pak je užívání speciálních výživových doplňků samozřejmě zcela na místě. Konec konců zdravé tělo, pohyb bez bolesti, dobrá nálada i pevný spánek po celou noc za to rozhodně stojí.

Vitamín D aneb dárce spánku
5 (100%) 1 hodnocení
Vždycky jsem byla tou malou oplácanou holkou, kterou v hodinách tělocviku nikdo do svého týmu nechtěl. Na škole jsem začala experimentovat s řadou nesmyslných diet a až mnohem později jsem pochopila pravou podstavu hubnutí a zdravého stravování.

NAPIŠ K ČLANKU SVŮJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here