Hubnutí v těhotenství: Zbytečný risk nebo výzva?

0
180

V těhotenství musíš jíst za dva, aby miminko nestrádalo,“ že vás tyhle „zaručené rady“ babiček, maminek a tchyní vytáčí do nepříčetnosti? Pak je vaše reakce správná. Drtivá většina žen svádí změnu postavy i nárůst tělesné hmotnosti právě na těhotenství. Během něj naberou deset i patnáct kilogramů a většině z nich tato váha již zůstane na vždy. Víte, ale že to takhle nemusí být?

„Hubnutí v těhotenství je nebezpečné nejen pro matku, ale především pro dítě“

Hubnutí v těhotenství – ano nebo ne?

Paní Nováková, přibíráte až příliš rychle,“ slyšela nedávno jedna moje klientka od svého gynekologa při pravidelné těhotenské prohlídce. S pláčem přišla domů, domluvila si se mnou konzultaci a žádala sestavení redukčního jídelníčku. Vzhledem k její váze i požehnanému stavu jsem toto razantně odmítla. Hubnutí v těhotenství je totiž nebezpečné nejen pro matku, ale především pro dítě. Žádné redukční jídelníčky nebo jednostranné diety v tomto období proto nepřipadají v úvahu. Jak ale rychlý nárůst hmotnosti řešit?

hubnuti - Hubnutí v těhotenství: Zbytečný risk nebo výzva?

Řešením je změna stravovacích návyků nikoli dieta

Na diety v těhotenství zapomeňte. Raději začněte zkoumat podstatu zdravého životního stylu a tomu přizpůsobte také svůj jídelníček. Co byste neměli opomíjet?

  • Jezte sezónní potraviny, které obsahují nejvíce vitaminů a důležitých látek
  • Nezapomínejte na dostatečný přísun čerstvé zeleniny a ovoce
  • Dopřejte si stravu složenou z bílkovin, sacharidů a kvalitních tuků
  • Jezte pětkrát až šestkrát denně po malých porcích
  • Omezte příjem jednoduchých sacharidů a místo cukrovinek a sladkostí si dopřejte raději čerstvé ovoce ze zahrádky
  • Zbytečně se nepřejídejte
  • Dodržujte pravidelný pitný režim
  • Zařaďte do svého denního harmonogramu pohyb
Věděli jste, že:

Podle analýzy 44 vědeckých studií, jež se dohromady zúčastnilo více jak 7000 žen, měly nastávající matky při nižším příjmu kalorií významně menší pravděpodobnost vzniku závažných zdravotních komplikací.

Jak optimálně zvýšit denní příjem kalorií?

Z výzkumů a doporučení lékařů vyplývá, že během prvního trimestru byste svůj energetický příjem měla navýšit o 100 kcal, ve druhém a třetím trimetru o 300 kcal oproti tomu, jaký příjem jste měla před těhotenstvím. Vyhnete se tak situaci, kdy během očekávání přiberete dvacet kilo, které budete po porodu pracně shazovat.

5 důvodů, proč je v těhotenství nevhodné

  • Dietou můžete negativně ohrozit vývoj vašeho dítěte
  • Ve vašem těle probíhá nespočet fyziologických i hormonálních změn, na které potřebuje tělo dostatek energie
  • Protože dítě ve vašem lůně roste, budete přibírat, nikoli hubnout
  • Hubnutí vás bude zbytečně frustrovat. Budete nevrlá a podrážděná, což může mít také negativní vliv na vývoj dítěte.
  • Vy sama potřebujete živiny! Plod si je totiž nejprve bere pro sebe a teprve přebytek vám nechává. Dietou si tak můžete způsobit větší komplikace, než jaké by vás při ní čekaly, kdybyste těhotná nebyla.

ovoce-a-zelenina - Hubnutí v těhotenství: Zbytečný risk nebo výzva?

Hubnout začněte až po porodu

Nejste-li se svou postavou spokojená, rozhodně se do žádné diety během těhotenství nepouštějte a raději hubnutí odložte až po porodu. I zde je ovšem potřeba vyvarovat se rychlých a drastických nebo jednostranných diet, které by mohly ohrozit vaši laktaci a s tím související zdraví dítěte. Ideální je, pokud po porodu snižujete váhu o půl kilogramu měsíčně. Zhruba po prvních narozeninách dítka byste měla být na své původní váze.

Do hubnutí se nepouštějte samy

Pokud vás přeci jen výše uvedené informace o hubnutí během těhotenství neodradily, každou změnu jídelníčku, popřípadě řízenou dietu konzultujte nejen s výživovým poradcem, ale především vašim lékařem. Při změně životního stylu pak pozorujte své tělo a na základě jeho projevů ubírejte na intenzitě cvičení nebo do jídelníčku postupně zařazujte potraviny, které si tělo žádá.

Hubnutí v těhotenství: Zbytečný risk nebo výzva?
5 (100%) 1 hodnocení
Vždycky jsem byla tou malou oplácanou holkou, kterou v hodinách tělocviku nikdo do svého týmu nechtěl. Na škole jsem začala experimentovat s řadou nesmyslných diet a až mnohem později jsem pochopila pravou podstavu hubnutí a zdravého stravování.

NAPIŠ K ČLANKU SVŮJ KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here